Skocz do zawartości


Zdjęcie

Obrotomierz od CCs w maluchu


Brak odpowiedzi na ten temat

#1 OFFLINE   paolo

paolo

    Początkujący

  • Użytkownik
  • Pip
  • 5 postów
    • Time Online: 1d 18g 20m 31s

Napisany 02 października 2014 - 22:36

Witam,

jako że z zaaplikowaniem zegarów od sportinga do malca są częste problemy postanowiłem napisać temat.

 

Aby obrotomierz pracował poprawnie w maluchu należy po zakupie zegarów przerobić obrotek na 2 cylindry.

Zgodnie z informacjami w necie wystarczy wymienić rezonator kwarcowy z 8MHz na 4MHz.

Po tem, jeśli jest możliwość zalecam sprawdzić obrotomierz na zewnątrz, do przewodu sygnałowego obrotomierza dołączyć wyjście z transformatora sieciowego 12V, transformator może mieć dowolną moc, może być wykręcony z jakiegoś starego radia, drugi przewód połączyć z minusem obrotka, dołączyć do niego plus i minus z zasilacza lub akumulatora (zasilacz powinien być raczej stabilizowany).

Jeśli po przerobieniu  obrotomierz wskazuje 3000 obr. to dobrze, wiadomo że obrotomierz jest sprawny. Ja na szybko podłączyłem transformator od jakiejś kolejki typu "piko" który dawał 14V. Wartość napięcia nie wpływa na wskazania obrotomierza więc czy zastosuje się trafko 12 czy 14V nie będzie różnicy we wskazaniu. Jeśli w maluchu jest instalacja z nanoplexem należy pociągnąć oddzielny przewód do obrotomierza który w komorze silnika podłącza się pod przewód biały z czarnym paskiem, zaraz przy module zapłonowym. W przypadku starej instalacji podłącza się również pod cewkę.

 

Po zamontowaniu w maluchu obrotomierz wariował, wskazówka wychylała się czasem poza skalę, mimo że nie miałem wysokich obrotów - odcinki nie było. Podczas biegu jałowego wskazówka się wachała i raczej jej niższe wskazanie było prawidłowe.

 

Czytając różne tematy w necie znalazłem informację, że należy zastosować filtr dolnoprzepustowy zamontowany na przewodzie sygnałowym do obrotomierza, od razu stwierdzam, ze nie może to być jakiś filtr jak od CB radia, takie filtry się nie nadają do zastosowania. Wypróbowałem jeden z takich filtrów okazało się ze skutecznie wyfiltrował również impulsy dla cewki zapłonowej i maluch nie chciał zapalić.

Może należy zastosować przewód ekranowany który będzie podłączony do obrotomierza, w cieniasie silnik jest z przodu a nie z tyłu i kabel zbiera mniej zakłóceń, w maluchu jednak jest on dłuższy i może się w nim indukować więcej śmieci.

 

Zastosowałem filtr dolnoprzepustowy składający się z rezystora i kondensatora - koszt tych elementów jest niewielki za rezystor można zapłacić około 10gr sam kondensator w zależności jakiego typu jest może kosztować maksymalnie 2zł

 

Rezystor w moim układzie ma 820 Ohm, a kondensator 440nF wykręcony ze starego TV, elementy te zamontowałem na płytce filtra od Radia samochodowego po usunięciu elementów tego filtra i filtr umieściłem w bagażniku, czyli na końcu linii.

 

Po tym zabiegu obrotomierz wskazuje prawidłowo, jeżdzę już kilka dni i wskazówka nie wariuje, elementy dobierałem eksperymentalnie, nie wydaje mi się żeby spowodowało to jakieś opóźnienie w działaniu obrotomierza.

 

Jutro postaram się porobić zdjęcia licznika, filterka, i opiszę jak dorobić "wsówkę" do wtyczki od licznika, żeby obrotomierz dostawał sygnał

 

budowa elektryczna filtra (schemat):

Please Login or Register to see this Hidden Content

 

filtr wykonany przeze mnie

http://speedy.sh/k48gr/DSCN9198.JPG
http://speedy.sh/t9qj3/DSCN9196.JPG

oraz porównanie wskazań obrotomierza z filtrem i obrotka no name, wykonanego najprawdopodobniej przez jakąś spółdzielnię pracy jeszcze za czasów PRL

http://speedy.sh/3fJMz/DSCN9195.JPG
http://speedy.sh/t9qG3/DSCN9194.JPG




Similar Topics Collapse

  Temat Forum Rozpoczęty przez Statystyki Informacje o ostatnim poście






IPB Skin By Virteq
Witaj,
przeglądasz stronę jako gość, rejestrując się zyskasz dostęp do wielu dodatkowych opcji.