Skocz do zawartości


Zdjęcie

SWAP - skrzynia 5 z CC/SC/Uno + silnk Fiat 850Coupe poprzecznie!


9 odpowiedzi na ten temat

#1 OFFLINE   ARCHICAR

ARCHICAR

    Początkujący

  • Użytkownik
  • Pip
  • 5 postów
    • Time Online: 2g 32m 51s

Napisany 30 września 2014 - 22:21

Witam wszystkich. Jestem nowy i zakładam nowy temat.

Generalnie nie jestem miłośnikiem szybkiej jazdy i KJSów, usztywnień i tym podobnego tuningu o charakterze sportowym, jednak nasze drogi w tym miejscu się schodzą.

 

Chcę do tematu SWAP'a podejść w nieco inny sposób. Inetersują mnie nie tyle osiągi w postaci mocy i prędkości co wygoda, komfort i ekonomia użytowania. W skrócie, miękko, cicho i tanio.

Otóż mam pewien pomysł, na który wpadłem po obejrzeniu w sieci Malucha z silnikiem 1,4 z Hondy i skrzynią z jakiegoś Opla, chyba Kadetta, w którym to zespoł napędowy umieszczono z tyłu poprzecznie. Wzór znany jeszcze z lat 60 z NSU Prinz czy TT.

Proponuję taki zestaw: silnik 903cc z Fiata 850 Sport Coupe lub Spyder połączony pug&play z pięciobiegową skrzynią z Fiata Cinquecento / Seicento / Uno / Panda ze sterowaniem na linkach.

Silnik 903cc z Fiata 850Sport Coupe nei ejst może zbyt łatwy do zdobycia ale nie jest niemożliwy do zrobienia.

Tak na prawdę potrzebny byłby tylko wałek rozrządu od oryginalnego silnika o symbolu 100GBC.000 stosowanegow  Fiatach 850 Sport Coupe i Spyder oraz w mikrobusiku 900T / 900E będącym ostatnim wcieleniem Fiata 6oo Multipli lub z Seata/Fiata 133 w wersji IAVA.

Zaczne od opisów silnika.

Silniki typu 100G.000 są lewoobrotowe. Gdzieś nawet na Tym forum znalazłem plan montażu skrzynki od F-850 do Malucha i sprzęgniecia jej z silnikiem 900 z CC/SC - no oczywiste, że się nie da, chyba że ktos lubi mieć 4 biegi do tyłu.. ;-)

System byłbypodobny do tego Mlacza z silnikiem Hondy, tyle że będący swapem w obrębie jednej firmy.

Skoro zespół napędowy CC/SC/Uno/Panda jest umieszczony z przodu, wisi w zasadzie przed prednią osią i jest napędzany silnikiem 900 obracajacym się w prawo, to moim zdaniem nie stoi nic na przeszkodzie aby włożyć taki zestaw do samochodu tylnonapędowego (Fiat 126, Fiat 5oo, Fiat 6oo, Fiat 85o czy Zastava 750 itp) z tylu obrócony w całości o 180*.

Oczywiście w takim przypadku mamy 5 bieów do tyłu i jeden do przodu ale tu z pomocą pzychodzi silnik bądź am wałek od lewoobrotowego silnika typu 100G.000 lub 100GB.000 lub 1000GBC.000.

Cały silnik to oczywiście najprostsze rozwiązanie. Silnik lewoobrotoy połaczony z prawoobrotową skrzynia V będzie pchac auto do przodu z 5 biegami. Jeśli chodzi o silniki prawoobrotowe typu 100GL.000 (903cc czy 899cc) to wytarczy dokonać w nich prostego zabiegu zmieniającego kierunek obrotów wału korbowego. Zdejmujemy miskę oleju, odkręcamy stopki korbowodów i obracamy wszystkie 4 tłoki wraz z korbowodami od 180*. Nastepnie wymieniamy wałek rozrządu na wersję z silnika lewoobrotowego (można kupić taki wałek nowy np na włoskim Ebay'u - tanie to nie jest ale cóż) i mamy już silnik lewoobrotowy.

Z technicznego punktu widzenia wszystko powinno zagrać, ale jest jedna kwestia: czy skrzynia puszczona w przeciwnym kierunku będzie pracować cicho, czy stanie się lementem upierdliwie wyjącym, czego własnie chcę uniknąć. Łapy przesuwek kół zębatych są wyraźnie kierunkowe... ale w sumie przecież skrzynia czasem jedzie na wstecznym i nic się nie dzieje.

Taki zespół napędowy można zamontować w komorze silnika każdego z amłych tylnopnapędowych Fiacików bez rastycznych rzeźb w blacharce, podcinania podłużnic i grodzi. Moim zdaniem wyda, tylko czy to będzie ciche i trwałe rozwiązanie..? Nie wiem.

Co o tym myślicie...??



#2 OFFLINE   zioleczko450

zioleczko450

    Zaawansowany

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 452 postów
    • Time Online: 2d 17g 39m 18s

Napisany 01 października 2014 - 13:27

Moim zdaniem do tematu podchodzisz dość finezyjnie, natomiast jeśli chodzi o zawiłości związane z silnikiem który sobie wymyśliłeś, po prostu nie widzę większego sensu. Miałem w malcu silnik 903 ccm z fiata 127, pod skrzynie maluchowską, obecnie mam 1.2 mpi na skrzyni z malucha, a docelowo przystosowuję już skrzynię ze skody rapid, która również będzie umieszczona wzdłużnie. Moim zdaniem silnik 900ccm jest totalnym archaikiem, bez najmniejszego porównania do fiatowskich silników z rodziny FIRE. Przejeździłem na każdym z nich dość dużo kilometró więc mogę już coś o tym powiedzieć. Czy kieruje Tobą jakaś żelazna konieczność i chęć zastosowania akurat tego konkretnego zetawu napędowego? Szczerze mówiąc znacznie tańszym, prostszym, szybszym, mniej awaryjnym i wymagającym mniej zaangażowania byłby pomysł zastosowania całego setupu z danego samochodu, np fiata uno/punto/seicento. Jeśli nie zależy Ci aż tak mocno na dynamice i nie potrzebujesz 75 koni w maluchu to poszukałbym rozbitego punto 1.1 ze skrzynią 6 biegową - 55 koni w zupełności wystarczy - i tak więcej niż w silniku 900ccm.
Do tego w takim układzie odpada Ci problem lewoobrotowości silnika względem skrzyni itp.

W Twoim przypadku jeśli skrzynia będzie pracowała w odwrotną stronę, może być słyszany inny dźwięk jej pracy - nie została przecież przewidziana, ze będą na nią działać siły i obroty o przeciwnym kierunku. Popatrz nawet na sam dyfer, czy zębatki biegów. W normalnym układzie skrzynia się "zazębia" a tutaj będzie się "rozzębiać" co na pewno jej nie pomaga.


Poza tym maluch nigdy nie będzie komfortowym cichym i oszczędnym autem. Weź pod uwagę sam fakt, że nie ma zbyt dużo miejsca na wyprowadzenie tłumika, co już zwiększa doznania akustyczne. Później samo wygłuszenie samochodu - też pozostawia wiele do życzenia. Kolejna sprawa - jeśli chcesz mieć silnik tuż za swoimi plecami to też nie możesz liczyć, ze bez odpowiedniego jego obudowania i wygłuszenia będziesz miał cicho i przyjemnie. Wszystko ma swoje plusy i minusy :)


Pozdrawiam



#3 OFFLINE   pony007

pony007

    Zaawansowany

  • Użytkownik
  • PipPipPipPip
  • 109 postów
    • Time Online: 2d 19g 9m 44s

Napisany 01 października 2014 - 21:04

Odwracanie kierunku pracy silnika tez nie będzie takie hop siup jak mówisz. Pomijając to, że taki zabieg wymaga remontu silnika (bo tłoki, panewki nie odwrócisz ot tak) to zwróć uwagę na urządzenia peryferyjne jak pompa oleju, pompa wody...



#4 OFFLINE   ARCHICAR

ARCHICAR

    Początkujący

  • Użytkownik
  • Pip
  • 5 postów
    • Time Online: 2g 32m 51s

Napisany 02 października 2014 - 00:30

Odwracanie kierunku pracy silnika tez nie będzie takie hop siup jak mówisz. Pomijając to, że taki zabieg wymaga remontu silnika (bo tłoki, panewki nie odwrócisz ot tak) to zwróć uwagę na urządzenia peryferyjne jak pompa oleju, pompa wody...

Dzięki za odpowiedzi....

 

Co do urządzeń peryferyjnych to nie ma problemu. W pompie wody wymieniam wirnik na taki sam z pompy Fiata 133 (trzeba go zbić z ośki i nałożyć na krótką oś pompy od CC/SC). Aparat zapłonu i pompa oleju co ciekawe w silnikach lewoobrotowych kręcą się w prawo tak jak w prawoobrotowych. Wałek rozrządu to lustro wałka z 903cc. W tsraym używanym silniku trzeba wymieniać panewki  to fakt, ale reszta zostaje bz. Robiłem to już wcześniej na potrzeby oldtimerów i ngdyn nie było problemów.

Odwrócenie biegu silnika - tu mam na myśli silnika nowego 899cc (mam taki nie uzywany) i założenie doń wałka rozrządu i zrobionej głowicy od Fiata 850SC (57KM) - tu przy 899cc wyjdzie kilka kucy mniej ale to pikuś.

Nie będę się tu bawić z SPI itd.. - zakładam nowy gaźnik od 850std i w drogę. Wystarczy mocy.

 

Co do poprzedniego postu...

 

Ja wiem, że to sztuka dla sztuki...

Wiem też, że silniki FIRE to inna liga. (mam Pandy  I gen - super sprawa) ale "fajerka" moze być tu stosowana tylko w skojarzeniu ze skrzynią wzdłuzna typu 126p lub Rapid.

Po pierwsze skrzyń od rapida jeet jak na lekarstwo a w dodatku są koszmarnie drogie i czort wie w jakim stanie technicznym - chodzi mi tu głównie od dyferencjał który jest hipidalny i jesli nie jest nowy lub super zestrojony to wyje - a tego absolutnie nie chcę, po drugie podzespoły o których mówiłem na poczatku tematu po prostu mam w garażu i sa one nowe.

Mam nówkę skrzynię od Uno 900 ze sterowaniem na linkach (owe linki też mam nowe). Mam nowy silnik 900 i nowy wałek od 850SC i nowy aparat zapłonu itd... Wszystko leży.

Generalnie taki zestaw chcę zapakować nie do Malucha (nawetnie mam 126 - na razie) a do :

a) Zastavy 750 (mam nadwozie wykonane z laminatu ultra lekkie i tu byłaby niezła petrada)

B) Zastavy 750 seryjnej z nadwoziem blaszanym w pełnym oryginale.

c) Seata 133 - oyginał w bdb stanie ale z silnikiem 843cc (33KM) i o zgrozo 4 biegową skrzynką biegów seryjną, która jest dobra na miasto ale nie na np długą trasę na zlot do Woch czy Hiszpanii...

d) Fiata 900T Pullmino - kanciasty nastepca Multipli 6oo. Z tych samych powodów co wyżej.

 

Chciałbym mieć jajcarskie autko na wyjazdy w dłuższe trasy (głownie kraje byłej Jugosławii gdzie co roku robię trasę rzędu 7 tys km). Byłem tam raz seryjna Zastavą 750 z 66r i wszystko byo zaaajefajnie (ba nawet z przyczepką N250 pojechała) ale łeb pękał od jazdy z prędkością pow. 90km/h mimo nowej i cichej skrzyni... Cóż, cztery biegi są, powtarzam, dobre na miasto i ew w góry, ale jazda kilka dni np po autostardzie to masakra.

Nie wspomnę już o ekonomii bo jednak 5 bieg zużywa mniej paliwa.

 

Do tego aspekt taki, ze po latach wyciskania z aut topowej oryginalności mam ochotę się pobawić i "pimpnąć" jedno z aut ale tak, żeby na wierzchu było z epoki i 100% oryginalne, ale miało  "pazur" i było wygodniejsze na trasie.

 

Co do silników FIRE to one odpadają także z tej przyczyny, że montaż poprzeczny całego zestawu FIRE np z Uno czy SC musiałby być centralny a to już odpada. Z drugiej strony nie da się "puścić" fajerki w lewą stronę.

 

Niepokoi mnie jednak to co mówisz o możliwości hałasowania skrzyni prawoobrotowej puszczanej w lewo. Też o tym myślałem. I tego się właśnie obawiam. Szkoda by byo zrypa nową krzynkę ... chyba, żeby najpierw potestowaćn ajakieś starej np 4 biegowej (mam taką iodealną z Uno Sting z lat 80 czy od 127, nie pamiętam). Tego nie szkoda... i jakby było cicho to można by próbować. Nawet na razie zakładając zwykły stary silnik od 850 (33KM) tlko celem prób.

 

Najchętniej wsadziłbym taki zespół do tego 900T bo to jest fajne toczydełko na wakacyjne wyjazdy na campingi. Taki mikrokamperek.. :wink: Tylko, że to jeździ tak wlno przez te 4 biegi....;-( i huczy w środku jak się 80 przkroczy... że historia... ;-(

 

Wiem, że niektórzy montują do 126p skrzynie do CC700 - bo mają lepsze przełożenia. Nie widziałem tego na żywo a tym bardziej nie miałem okazji jechać takim kaszlokiem. Powiedzcie mi, czy taka skrzynia (bo ona też precież w malcu pracuje w odwrotną stronę!) buczy i hałasuje..??



#5 OFFLINE   biedron

biedron

    Wdrożony

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 75 postów
    • Time Online: 19g 31m 14s

Napisany 08 października 2014 - 10:02

arti1974 ma skrzynie z cc 700 w bobie . z tego co wiem pracuje cicho no i masz synchronizowaną 1 


Dodany obrazek

#6 OFFLINE   arek

arek

    loża szyderców

  • Użytkownik
  • PipPipPipPipPip
  • 3 951 postów
    • Time Online: 3d 6g 45m 19s

Napisany 22 października 2014 - 20:27

Mała podpowiedź
zainteresuj się skrzynią biegów z mercedesa A-klasy jest mała lekka oraz ma dyfer i półosie wysunięte przed silnik

#7 OFFLINE   ARCHICAR

ARCHICAR

    Początkujący

  • Użytkownik
  • Pip
  • 5 postów
    • Time Online: 2g 32m 51s

Napisany 29 października 2014 - 17:22

Mała podpowiedź
zainteresuj się skrzynią biegów z mercedesa A-klasy jest mała lekka oraz ma dyfer i półosie wysunięte przed silnik

O dzięki!  I to by było to pod warunkiem, że silnik A-klasy kreci się w prawo!



#8 OFFLINE   ARCHICAR

ARCHICAR

    Początkujący

  • Użytkownik
  • Pip
  • 5 postów
    • Time Online: 2g 32m 51s

Napisany 29 października 2014 - 22:25

O dzięki!  I to by było to pod warunkiem, że silnik A-klasy kreci się w prawo!

Dziękuję za podpowiedź. Rozumiem zatem, że w A-klasie patrząc od przodu auta najpierw jest dyfer z półosiami, a za nimi silnik czy tak..?

Jeśli tak to byłaby to skrzynka podobna do skrzyni NSU Prinz. W każdym razie jej układ. Teraz tylko kwestia tego czy silnik A-klasy kręci się w  lewo czy w prawo..? Jeśli ma to jeździć to musi kręcić się w prawo. Kurde muszę jutro na szrot pojechać zobaczyć może maja taką krzynkę. Jakie jest sterowanie biegami w A-klasie..? Na linkach czy wodzikach..?



#9 OFFLINE   arek

arek

    loża szyderców

  • Użytkownik
  • PipPipPipPipPip
  • 3 951 postów
    • Time Online: 3d 6g 45m 19s

Napisany 16 listopada 2014 - 12:28

Silniki w A-klasie obracają się w prawo, sterowanie biegami jest na linkach.

Silnik w tym samochodzie jest mocno pochylony do przodu i mechanizm różnicowy jest wysunięty do przodu przed silnik



#10 OFFLINE   ARCHICAR

ARCHICAR

    Początkujący

  • Użytkownik
  • Pip
  • 5 postów
    • Time Online: 2g 32m 51s

Napisany 22 listopada 2014 - 22:24

Czyli teoretycznie dałoby się (o ile się da) dopasować silnik Fire albo nawet starą 903cc i powinien pociągnąć!
Łoł.. tego mi było trzeba. 

Dzięęęki!





Similar Topics Collapse

  Temat Forum Rozpoczęty przez Statystyki Informacje o ostatnim poście






IPB Skin By Virteq
Witaj,
przeglądasz stronę jako gość, rejestrując się zyskasz dostęp do wielu dodatkowych opcji.